Casa del mare
Езерото
Creative Design

Epson Perfection V750 Pro – настолен плосък скенер за високи изисквания

В категории Скенери
Добавено на 28.12.2009 @ 14:05
Разгледан общо 8853 пъти, 5 пъти днес

Epson_Perfection_V750_Up

Нуждата от качествено сканиране на оригинали едва ли ще изчезне скоро. Дори и мощното настъпление на цифровата фотография, въпреки отдавна доказаните ù преимущества пред аналоговата, не може да възпрепятства този процес. Причините са както тривиални, така и прагматични. Няма офис, в който скенерът да е излишен – редовно има купчина хартиени документи, които трябва да се изпратят в цифров вид по електронната поща например. Почти всеки, занимавал се с фотография, има сериозна „колекция“ от негативи или диапозитиви, които е добре да бъдат цифровизирани, да не говорим за професионалните фотографи, чийто дългогодишен труд е изцяло в ръцете на времето… За офис работа често се прибягва до закупуването на многофункционални устройства, които обикновено обединяват принтер, скенер и копир, в някои случаи и факс апарат. Това е добро, евтино решение, почти напълно задоволяващо нуждите на стандартния офис. Да не забравяме обаче, че колкото дадено устройство е по-специализирано, толкова е по-висококачествено от тези, които обединяват няколко в едно.

Що се отнася до запалените фотоентусиасти, сканиращи филмите си, най-подходящи са специализираните филмови или универсалните настолни плоски CCD скенери, които освен непрозрачни оригинали, имат възможност да сканират и негативи и диапозитиви. Разбира се, на пазара се предлагат и CIS скенери с допълнителни приставки за прозрачни оригинали, но поради спецификата на самата технология изображенията, сканирани с тях, не са толкова качествени като тези от CCD скенерите. Поради по-ниската им цена обаче те са често предпочитани, което според мен е доста необмислен ход, водещ до неоснователен компромис с качеството.

Тема на тази статия не е разглеждането на разликите между CIS и CCD технологиите, нито пък основните технически характеристики и конструктивни елементи на двата типа скенери. Моделът, който ще ви представя, е един от най-добрите в този клас и може да постави основата, върху която всички вие може да стъпите при избора на скенер. Разбира се, от горе на долу според финансовите ви възможности, защото притежава отлични характеристики и съответно на това – по-висока цена.

Тук решихме да ви представим Epson Perfection V750 Pro – плосък настолен скенер от високия клас, притежаващ модерни конструктивни решения и отлични работни характеристики. Имайки предвид читателската аудитория на списанието, при теста ще наблегна на сканирането на филми – негативи и диапозитиви с различен формат. Ясно е, че ако той се справи добре с тази задача, за него сканирането на обикновени документи ще е като „детска играчка“.

Последните модели на Epson в този клас всъщност са два – Perfection V700 Photo и V750 Pro. Основната разлика между двата е, че във V750 Pro се използват по-висококачествени просветлени обективи с по-висока разделителна способност и огледало с по-висок коефициент на отражение. Другото е съпровождащият софтуер, но за това ще стане дума по-късно. И двата имат стъкло със специално покритие (Anti-reflection Coating), предотвратяващо появата на бликове и ореол в изображенията. Тук държа да направя уточнението, че въпреки изключително високото качество на сканиране, V750 Pro не може да се сравнява със скъпите професионални барабанни скенери, въпреки че е предназначен и за професионалните фотографи. Това са различен клас устройства, чието сравнение би било некоректно, защото са доста различни и като възможности, и като цена.

Може би най-важната конструктивна особеност на V750 Pro е наличието на система от два обектива, благодарение на която скенерът може да работи в два режима. В първия използва обектив с висока разделителна способност (High Resolution Lens), който фокусира непосредствено на повърхността над стъклото и може да сканира прозрачни и непрозрачни оригинали с широчина 216 mm с разделителна способност 4800 dpi. Във втория режим се задейства по-дългофокусният обектив със свръхвисока разделителна способност (Super Resolution Lens), фокусиран на повърхността на филмите, закрепени в специалните рамки. С него е възможно сканирането само на прозрачни оригинали с максимална широчина 15 cm с разделителна способност до 6400 dpi. Изборът на обектив става през интерфейса на драйверите – при задаване на Film (with Film Holder) се задейства по-дългофокусният обектив, а при избор на Film (with Film Area Guide) – нормалният.

Lens_full

Пълният кадър

Lens

Вляво – цял кадър, сканиран от диапозитив 6х7 с 3200 dpi и 48-битова дълбочина на цвета, със средна степен на изостряне; 100% отсечка от изображението, сканирано с High Resolution Lens, вдясно – със Super Resolution Lens

Интересна е възможността за по-фино „фокусиране“ чрез различното позициониране на филма във фокусната дълбочина с помощта на специалните регулировъчни елементи за височината на разположение на рамките с филми. Те представляват щифтове, всеки един от които може да се разположи по два различни начина или да се махне изобщо. Стъпката на регулиране е 0,5 mm, а сумарното възможно преместване е 1,5 mm. Как и доколко влияе това преместване върху крайното изображение, може да видите на илюстрацията.

Holder1

С помощта на специални щифтове височината на разположение на филма може да се регулира на три степени през 0,5 mm или общо 1,5 mm

Sheraton003

Пълен кадър

Epson V750 ProI2_54

Резултати от сканирането при различно отдалечаване на филма от стъклото, което се регулира със специалните щифтове на рамките

От изключителна важност за качеството на сканиране е оптическата плътност (или динамичният диапазон), която притежава скенерът. От тази величина зависи възпроизвеждането на плавните цветови преходи и наличието на детайли в най-светлите и най-тъмните области от оригинала. Динамичният диапазон на по-евтините модели е доста скромен и затова често не се споменава в техническите им спецификации. В скенерите от средния клас той рядко надвишава D 3.0, а повечето специализирани филмови скенери са с оптическа плътност между D 3.2 и D 3.8. Е, динамичният диапазон на Epson Perfection V750 Pro е D 4.0! Това едва ли има нужда от коментар! Резултатите от тази негова възможност ще видите по-късно в теста.

В комплекта на V750 Pro са включени 4 рамки за филми и 1 ограничител за прозрачни оригинали:

» За 35 mm филм, разрязан на 4 ленти с по 6 кадъра.
» За 12 кадъра (35 mm), поставени в рамки.
» За средноформатен филм, разрязан на две.
» За два филмови кадъра с размер 4х5 инча.
» Ограничител за прозрачни оригинали с размер 8х10 инча.
Всички рамки имат регулировъчни щифтове, като в комплекта са включени още 5 резервни.

Софтуерът, съпровождащ Perfection V750 Pro, е доста „богат“ – уверете се сами:

» Два компактдиска (за различни езици), съдържащи драйвери, ръководство за употреба, програмите Epson Scan, Epson Creativity Suite и ABBYY Fine Reader 6 Sprint Plus.
» Три компактдиска (за различни езици) с небезизвестния графичен редактор Adobe Photoshop Elements 3.0.
» Компактдиск с професионалната програма за сканиране Silver Fast AI 6.
» Професионален пакет за калибриране Monaco EZcolor.

Целта на целия този внушителен набор от програми е всички възможности на скенера да могат да се използват максимално гъвкаво. Повечето настройки са достъпни през интерфейса на фирмения драйвер Epson Scan, който може да работи в три режима:

» Напълно автоматичен (Full Auto Mode), в който могат да се задават само разделителната способност, видът на оригинала и да се включат или изключат системата за отстраняване на прашинки и драскотини (Dust Removal) и за възстановяване на избелелите с времето цветове (Color Restoration).
» Обикновен режим (Home Mode), в който е достъпен разширен списък за вида на оригинала (снимка, диапозитив, цветен или черно-бял негатив, отпечатък от вестник или списание и т.н.), разделителната способност на сканиране на изображението в зависимост от бъдещото му използване (Screen/Web, Print и Other), регулиране на яркостта на лампата, възстановяване на цветовете, функция за премахване на моарето, което се получава при сканиране на растерни отпечатъци от печатарска машина и използване на технологията Digital ICE Technology.
» Професионален режим (Professional Mode), който разполага с пълен набор от настройки, включително корекция на експозицията, хистограми, криви, корекции на сивия баланс, цветовия тон и т.н. Не забравяйте, че правилният начин на сканиране е всички градационни и цветови корекции по изображението да се задават предварително, преди самото сканиране, а не да се правят след това в някоя от графичните програми. Защото изгубената информация не може да се възстанови.

Няколко думи и за пакета за калибриране Monaco EZcolor. Освен софтуера, в комплекта са включени и две стандартизирани цветни скали IT 8 – прозрачна и непрозрачна, с помощта на които могат да се създадат два цветови профила. Преди сканиране те се избират от драйверите в зависимост от вида на оригинала. Запомнете, че калибрирането е задължително условие за получаване на максимално добри резултати. Това важи за всички периферни устройства.

Digital ICE Technology е технология, която заслужава внимание. Разработена е от американската фирма Applied Science Fiction, а принципът ù на работа е оригинален и прост. Скенерът „обхожда“ филма с инфрачервен лъч под определен ъгъл така, че лъчът да проникне непосредствено в емулсионния слой. Там, където открие дефекти, той се разсейва, а получените данни се записват в паметта във вид на D канал (канал на дефектите) под формата на маска. В хода на нормалното сканиране тази маска се прибавя към основното изображение, а дефектите се заменят с интерполирани данни – удивително проста, същевременно много ефикасна система. За съжаление тя не функционира с черно-бели филми и други прозрачни оригинали, в емулсията на които се съдържа сребро, непропускащо инфрачервените лъчи. Според фирмената спецификация Digital ICE не може да се използва и при филми Kodachrome.

И така, стигнахме до теста и резултатите от него. Както споменах и в началото, основно тествах сканирането на различни видове филми – негативни и диапозитивни, черно-бели и цветни, с различни размери на кадъра, защото, имайки предвид професионалната му насоченост, това е едно от основните предназначения на V750 Pro. За целта използвах стандартния софтуер за сканиране Epson Scan в режим Professional Mode, по-висококачествения обектив Super Resolution Lens, избрах 48-битова дълбочина на цвета, а изображенията записвах в TIFF формат.

Първото, което реших да тествам, е сканирането на 35 mm филми, защото те са и най-масово използваните и най-широко разпространените. Един кадър 24х36 mm, сканиран с 3200 dpi, 48-битова дълбочина на цвета и в TIFF формат, е 77,5 Мбайта. На V750 Pro му бяха необходими 53 s за това, а крайното изображение е с размери 25,5х38 cm при 300 ppi. Разбира се, тази скорост важи само ако не се прилагат никакви функции за коригиране на изображението, достъпни от софтуера на скенера. Всяка допълнителна корекция от рода на изостряне, възстановяване на избелелите с времето цветове и т.н. води до не чак толкова значително намаляване на скоростта. Значителна промяна се получава при сканиране с използване на технологията Digital ICE. Тя може да работи в два режима – „Скорост“ (Digital ICE Lite Technology – Speed) и „Качество“ (Digital ICE Technology – Quality). В първия скенерът работи почти 3 пъти по-бързо от втория, но пък не чак толкова качествено. Често се случва режим Speed да „се престарае“ и да отстрани мними дефекти – фини елементи от снимката, които възприема като дефект. Затова, решите ли да използвате Digital ICE, въоръжете се с търпение и работете в режим „Качество“. Разликата в скоростта наистина е голяма, но пък съответства на разликата в качеството. И така, един 35 mm кадър, сканиран с Digital ICE Lite Technology – Speed при 3200 dpi и 48-битова дълбочина на цвета, е готов за около 3 min, а при изполване на режим Quality – за около 8 min.

Grain Reduction

Намаляване на зърното с функцията Grain Reduction

Тук е мястото да споделя личното си впечатление от използването на двете функции за отстраняване на прашинки и механични дефекти – Dust Removal и Digital ICE. Както ще видите и на посочените примери, Dust Removal като че ли не е най-силната страна на V750 Pro при сканиране на филм. Освен че част от дребните дефекти не се премахват изобщо, прилагането на средна и висока степен на „почистване“ води до появата на странни артефакти, обикновено на места с по-голям контраст. При сканирането от хартия резултатите са далеч по-добри и е удачно да се използва. С филм Digital ICE определено се справя по-добре с тази задача, но пък с хартия висококачественият режим невинаги работи коректно. Лично аз не успях да открия някаква закономерност в това кой метод кога е по-подходящ за използване. Явно за всеки конкретен случай ефектът от прилагането им е различен. Независимо дали двата метода за премахване на механични повреди и прашинки ще се използват, или не, в зависимост от степента на издраскване и замърсяване на оригинала в повечето случаи се налага и допълнителен ретуш във Photoshop или друга програма за обработка на изображения.

35mm004_2

Пълен кадър

Dust Removal

Премахване на прашинки и дефекти с Dust Removal

Digital ICE

Sheraton003

Пълен кадър

Epson V750 ProI2_55

Премахване на прашинки и дефекти с Digital ICE Technology

И няколко думи за изострянето (Unsharp Mask), което предлага софтуерът Epson Scan. То може да се прави в 3 степени – ниска (Low), средна (Medium) и висока (High). След проведените тестове и обстойно анализиране на снимките, стигнах до извода, че при сканиране на филм оптималният вариант е да се прилага ниска степен на изостряне, а след това кадърът допълнително да се дообработи във Photoshop, защото там това може да се направи далеч по-прецизно и да се предотвратява появата на артефакти. При сканиране на хартиен оригинал изострянето работи отлично, за което може да се уверите и от примерните илюстрации.

Sharpen

Вляво – целият кадър 24х36 mm, сканиран с 3200 dpi и 48-битова дълбочина на цвета. Крайният размер на изображението е около 38х25 cm при 300 ppi. Вдясно – отсечки 100% –  прилагане на изостряне в Epson Scan

Следващият тест – сканиране на негативни и диапозитивни филми 6х6. Както се казва, „голямото си е голямо“, и разликата в качеството на изображение, сканирано от 35 mm и от 6х6, е доста голяма. За това може да се уверите и от публикуваните примери. Времето, за което V750 Pro сканира един кадър 6х6 при 3200 dpi, 48-битова дълбочина на цвета и без прилагане на корекции, е 1 min и 50 s. При включване на функцията Unsharp Mask с най-висока степен на изостряне то нараства на 2 min и 30 s, а ако към това добавим и функцията за премахване на прашинките Dust Removal, то същият този кадър се сканира за 3 min и 50 s. Използването на Digital ICE, както вече споменах, увеличава това време още повече – на 6 min в режим Speed и 19 min – в Quality. Големината на TIFF файла при сканиране с 3200 dpi и 48 бита e около 275 Мбайта, а с 2400 dpi при същите условия – около 162 Мбайта.

Dogs001

Perfection V750 Pro се справя отлично със сканирането на черно-бели негативи. Снимката е сканирана от негатив 6х6 с 3200 dpi и 48-битова дълбочина на цвета. Допълнително е приложено леко изостряне във Photoshop

Не се сдържах да не тествам сканирането на диапозитив 6х7, заснет с професионална средноформатна камера Sinar. Признавам, много съм впечатлена от резултата! Наистина диапозитивът е с изключително високо качество, но не очаквах настолен плосък скенер, който на всичкото отгоре не е специализиран само за филми, да успее да пресъздаде толкова много фини детайли, плавни преходи и богато многообразие от цветове. Умишлено избрах снимка, съдържаща много цветове (включително и т.нар. запомнящи се), неутрални тонове и метални предмети, които на местата на отраженията имат силна контрастна разлика. Как се справи Perfection V750 Pro, може да се уверите сами. Да не забравяме, че при сканирането с 3200 dpi крайното изображение е с размери около 59х74 cm при 300 ppi или 79х98 cm при 225 ppi – минималното изискване за офсетов печат! Диапозитивът се сканира за 3 min и 20 s, без прилагане на корекции, като обемът на TIFF файла стана около 382 Мбайта (с 48-битова дълбочина).

Naturmort

Пълният кадър

Naturmort_crops

Илюстрация на възможностите на Epson Perfection V750 Pro. Изображението е сканирано с разделителна способност 3200 dpi с 48-битова дълбочина на цвета, от диапозитив 6х7, заснет с професионален фотоапарат Sinar. Всички отсечки са 100% и са подбрани така, че да се види как скенерът се справя с възпроизвеждането на цветовете и неутралните тонове, тоналните преходи, резките контрастни разлики, светлите и тъмните тонове. Лекото изостряне е приложено във Photoshop.

Силно впечатлена от детайлността и тоналното многообразие, които V750 Pro успява да предаде, реших накрая да пробвам как се справя със сканирането на непрозрачни оригинали. Не избрах обикновена снимка, нито пък отпечатък от печатарска машина, а… банкнота. Не за друго, а защото тя съдържа микрощрихови изображения, които са изключително подходящи за провеждането на подобен тест, доказващ качествата на скенера. По обясними причини публикувам само отсечки 100% от банкнотата, не и целия кадър. Отново сканирах на 3200 dpi с 48-битова дълбочина на цвета и без предварителни корекции. Интересен резултат получих след включването на Digital ICE. И в Speed, и в Quality режим не получих нищо повече от размазано до неузнаваемост изображение. И това е разбираемо – технологията възприема микрощрихите като дефекти и се стреми да ги отстрани.

001_Crop

Отсечка 100% от сканирана с 3200 dpi и 48 бита банкнота. От горе на долу – без изостряне, с минимална степен на изостряне (Low), със средна степен (Medium) и с висока (High)

Тук може да видите и как V750 Pro се справи със сканирането на над 70-годишна снимка. Ето един случай, в който прилагането на който и да е от двата метода за почистване на прашинки и механични дефекти не е достатъчен. В такива ситуации се налага допълнително ретуширане във Photoshop или някоя друга програма за обработване на изображения. Автоматичното тонално коригиране на снимката не беше подходящо за случая и се наложи ръчното му задаване чрез кривите в Epson Scan, но пък скенерът доста добре се справи с възстановяването на цветовете.

Old003

Оригиналният кадър, сканиран с използване на функцията Color Restoration, на 3200 dpi с 48 бита дълбочина на цвета

Epson V750 ProI2_test-6

От ляво на дясно: отсечка 100% , без корекции; с премахване на прашинките и механичните дефекти с Dust Removal (High); с Digital ICE Lite Technology – Standard и с Digital ICE Technology – High

Смея да твърдя, че Epson Perfection V750 Pro е най-добрият настолен плосък скенер от този клас, който съм тествала до момента. Не случайно той е и носител на наградата на TIPA (Technical Image Press Association) за 2006 г. за най-добър плосък скенер. Плавните тонални преходи, наличието на разработки в светлите и тъмните области, естествените цветове, безупречното възпроизвеждане и на най-дребните детайли – всичко това го доближава максимално до специализираните настолни филмови скенери. Тук той дори има предимство – може да работи и с голямоформатни филми, както и с прозрачни оригинали с размер до 20,3х25,4 cm (8х10 инча). Скоростта му на сканиране също е отлична. Наистина, бързината му намалява при използването на технологията Digital ICE, но пък от друга страна, това спестява маса време за ретуширане на снимките в някоя от програмите за обработка на графични изображения. Не бива да забравяме, че V750 Pro все пак е универсален плосък скенер, на който можем да сканираме и непрозрачни оригинали – снимки, документи, книги и др. Доказателство за неговата универсалност е и влизащият в комплекта софтуер за автоматично разпознаване на текст ABBYY FineReader, работещ безупречно. Мощната програма за сканиране SilverFast и пакетът за калибриране Monaco ЕZcolor са допълнителни „екстри“, чието използване наистина си заслужава.

Ваня Абаджиева-Бучел



Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.



Последни тестове