Casa del mare
Езерото
Creative Design

NEC MultiSync LCD2690WUXi – респектиращ 26-инчов Adobe RGB LCD монитор за видеомонтаж

В категории Монитори
Добавено на 28.12.2009 @ 18:13
Разгледан общо 2898 пъти, 1 пъти днес


Преди много, много години в една далечна островна държава е основана компания-легенда в световната електронна индустрия. 95 години след това начало тя произведе първите си 12- и 13-инчови LCD монитори. Само 3 години след това същата тази компания изобрети най-добрата и до днес професионална LCD технология – In-Plane Switching (IPS). След още 10 години създаде едва третия монитор в света, който покрива над 95% от AdobeRGB цветовото пространство. Обзалагаме се, че преди 108 години Кунихику Иуадаре Сан не е имал и бегла представа какво ще бъде Nippon Electric Company днес. Защо сме сигурни ли? Защото никой не можа да предвиди прогреса на NEC Display Solutions дори за последната една година. През март 2006 г. NEC реално пусна на пазара чисто новата тогава 90-а LCD серия. Към онзи момент, след 12-годишно производство на LCD монитори, наследниците на Кунихику Сан в NEC седнаха и започнаха старателно да записват всяка една екстра, която би хрумнала на човек, когато се спомене LCD монитор. От дръжката за лесно изваждане от кашона и механичния дизайн, през 12-битовите гама корекции, професионалните хардуерни цветови настройки, часовниците в реално време за интелигентно управление на режимите за включване и изключване, дистанционното мрежово управление и контрол, та до цвета на светодиодчето на предния панел. Въпросната 90-а серия на NEC има над 30 (словом – трийсет) професионални LCD екстри! Преди само една година човек не можеше да измисли какво няма в нея. Е, 12 месеца по-късно самите NEC го измислиха – първо – широкоекранен, второ – 26-инчов, трето – A-TW-H-IPS матрица и четвърто – 95% покритие на AdobeRGB цветовото пространство.

Тъй като до момента не сме били арестувани от полицията (чук-чук-чук на дърво), едва сега разбираме смисъла на термина „респектиране“. В момента, в който видите NEC MultiSync LCD2690WUXi за първи път, ще се респектирате! Това е думата! Виждате респектиращо повече цветове, впечатляващи градиенти и практически никакво изменение на цветовете под ъгъл. Съвсем логично. MultiSync LCD2690WUXi е едва третият LCD монитор в света, който реално покрива над 95% от AdobeRGB. Истината е, че в момента той е третият и дори вторият в ранглистата на най-добрите LCD монитори за професионална работа с цветове за всички времена и марки. На пъти по-ниска цена от първите два. И знаете ли какво? Ние няма да говорим за това. Ще говорим за NEC MultiSync LCD2690WUXi като професионален LCD монитор за нелинеен видео монтаж (NLE).

Повече от 10 години цифровото видеоредактиране е дефакто стандарт. Какво вижда обичайно един видеомонтажист в ежедневната си работа? Професионални програми за видеоредактиране. Подвижно видеоизображение. И, естествено – режисьор до себе си. Какви изисквания към монитора поставя тази композиция?

Програмите за видеоредактиране съдържат множество палитри с инструменти, които намаляват ефективната работна площ на монитора. Заедно с основния софтуер се използват програми за специални ефекти, които също искат място на екрана. Основният елемент на софтуера е лентата за редактиране, в която се „лепят” кадрите. Колкото по-дълга е тази лента, толкова по-голям времеви отрязък от филма ще виждаме на един екран, без хоризонтален скрол. Последното е особено досадно и вредно за очите. Следователно основното изискване към монитор за NLE е висока разделителна способност при широкоекранен формат на изображението.

NEC LCD2690WUXi предлага 1920×1200 пиксела (формат 16:10), т.е. припокрива на най-високата днешна HDTV спецификация 1920×1080. И не само. 1920×1200 е достижима и за 22-, 23- и 24-инчовите LCD панели. По-големият екран обаче дава много по-добра четимост на шрифтове, по-малка умора на очите и, следователно, по-висока продуктивност. При фотообработка на изображения стремежът е мониторът да има голям брой и малки по-размер пиксели. При NLE не е необходимо да се взираме във всеки пиксел. Ето защо за нелинеен видеомонтаж от ергономична гледна точка 26-те инча на LCD2690WUXi са си чисто предимство.

От последните два броя на списанието знаем, че технологията на LCD панела е най-стойностното в LCD мониторите. Също така знаем, че най-добрата технология за възпроизвеждане на цветове се нарича IPS. LCD2690WUXi е с нов IPS LCD панел – Advanced True Wide Horizontal IPS (A-TW-H-IPS). Буквите A-TW-H идват от новия панел (подсветка, LCD „сандвич“ и поляризатор), който дава три предимства:

» Намалява нивото на черното и премахва оцветяването в червеникавокафяво при гледане под ъгъл. Това означава по-висок контраст. Реалният (измереният) контраст на монитора достига 700:1, което е много висока стойност за IPS панел.
» „Отмества навън“ координатите на червения, зеления и синия цвят в цветовия локус. Оттам и широкото цветово пространство на монитора – 91% NTSC и 95% AdobeRGB.
» Дава реално нищожно изменение на цветовия тон и цветовата наситеност под ъгъл. Последното е свръхважен параметър, защото по спецификация ъглите на видимост се мерят само на база изменение на контраста, т.е. зависимостта на цветовия тон и наситеност от ъгъла, под който се наблюдава, не може да се оцени от спецификацията. Малките реални вертикални ъгли на видимост при много модели превръщат дори масовата опция портретен режим в чисто механична екстра без практическо приложение.

Тези три предимства са задължителни за всяко професионално дисплей приложение. Именно заради третото предимство с NEC2690WUXi е възможно да се изгради видеостена с конфигурация до 5×5 монитора в случай, че 26 инча са малко. Това става с функцията TileMatrix. Мониторът има кадрова памет и сам заделя порция от изображението, съответстваща на позицията му в стената. Компенсацията на дебелината на рамките става с функцията TileComp.

Времето за реакция е критичен параметър за видеоприложение. В предишните два броя обяснихме, че то зависи драстично от яркостта на началния и крайния цвят, между които се прави преходът. Тази зависимост е много различна за различните LCD технологии. Например за VA (Vertical Alignment) панели, ако времето за реакция бяло-черно е, да речем, 12 ms, то при преход бяло-светлосиво може да бъде 50–70 ms. За видеомонтаж преходът черно-бяло-черно е безсмислен. Смислен е преходът между междинните градации. Той се ускорява с управление с пренапрежение, при което горните 50–70 ms могат да се сведат до 13–8 ms.

Нека сега помислим, че цветът на всеки пиксел има 3 компонента – червен, зелен и син. За времето на един цветен преход на даден пиксел времето за реакция на всеки от трите компонента в рамките на този един пиксел е различно (защото всеки компонент прави свой преход) и отново зависи от технологията на LCD панела. Измежду всички LCD технологии при IPS панелите тази зависимост е най-слаба. Времето за реакция почти не зависи от яркостта на началното и крайното ниво. Следователно, от гледна точка на време за реакция, най-добрата комбинация е IPS панел и управление с пренапрежение. Точно това е NEC 2690WUXi – 16 ms черно-бяло-черно (офис работа) и 7 ms между междинните градации, т.е. реално при видео. Напълно достатъчно дори за NTSC видео с 33,4 ms кадър.

Макар и не толкова критично, колкото в предпечата, във видеоредактирането цветовете трябва да се показват коректно. Мониторът за видео трябва да има възможност за точна настройка на цветовата температура на 6500 K и да поддържа тази стойност неизменна във времето. При NEC LCD2690WUXi цветовата температура се избира от 3300 K до 9600 K през стъпка 100 K. Второто изискване е по-сложно. Знаем, че човешкото възприятие за цвят зависи от яркостта и спектъра на източника на светлина. В менюто на NEC LCD2690WUXi може да зададете стойност на яркостта не в проценти, а в реална единица за яркост cd/m2. Ако зададете например 80 cd/m2, мониторът ще поддържа 80 cd/m2 неизменно във времето. Това се постига чрез датчик зад панела, който мери яркостта на лампата, и електронна схема, която компенсира измененията. Това обаче не е достатъчно. В зависимост от околната температура и процеса на стареене на CCFL лампата и електронните компоненти на монитора може да се получи изменение на спектъра на излъчваната от монитора бяла светлина при неизменна яркост. Тук действа втората опция в менюто – AutoColor. Тя динамично следи съотношението между трите цвята – RGB и компенсира евентуално изменение на спектъра чрез динамично изменение на усилването на трите видеоканала. Естествено, най-добрият избор е едновременно активиране и на опцията за стабилна яркост, и на AutoColor. Това NEC нарича X-Light Pro. Тя е особено полезна, когато обстановката в студиото се „сгорещи“. Когато пък решите да правите цветови корекции на видеоматериала, NEC LCD2690WUXi ще предложи висока степен на вярност на цветовете благодарение на професионалните си хардуерни цветови настройки и палитрата с 68 млрд. вътрешни цвята
(12-битови таблици на съответствие).

Знаем, че ергономията изисква яркост 80–120 cd/m2 на монитора в нормални офис условия. NEC LCD2690WUXi идва с много голяма фабрична яркост – 400 cd/m2, т.е. около 3 пъти над използваните стойности. Последните модели CRT монитори са с яркост 120–150 cd/m2, т.е. без яркостен запас, който да компенсира стареенето. За разлика от LCD мониторите, стареенето при CRT означава и загуба на фокус, а често и на сходимост. Последните две са много вредни за очите. Средната работа в едно студио за постпродукция често е над 12–16 часа в денонощие. При поносимо запазване на параметрите CRT монитор би оцелял 12–18 месеца. Високата яркост на NEC 2690WUXi, в съчетание с функцията X-Light Pro, гарантира дълъг живот на монитора при едновременно запазване на оптичните и ергономичните му качества. Това значи ниска тотална цена на притежание.

Съвсем в крак с времето, NEC LCD2690WUXi има HDCP поддръжка и в комбинация с HDCP графична платка и HDCP софтуер е готов за гледане на Full HDTV (1080p) съдържание. Ако обаче ще се прави професионален Full HDTV (1080p) видеомонтаж, най-добре е да се използват MULTEOS моделите на NEC. Те имат сходни функции с LCD2690WUXi, но при размер 40 инча и 46 инча.

И за капак – NEC LCD2690WUXi си има още ред „дребни“ и полезни екстри. CableComp – компенсира и „поправя“ сигнала при голяма дължина на видеокабелите – полезно при обичайната плетеница от жици в студиото. Притежава и опция за автоматично включване и изключване в зададен час за всеки ден от седмицата и изключване, ако околната светлина падне под определена яркост. И още –
опция за автоматично регулиране на яркостта според средната яркост на съдържанието на изображението – полезно, ако мониторът се ползва за офис дейност. Така белите страници стават по-тъмни, за да се щадят очите. Да не забравим мрежовото управление, контрол и самодиагностика в случай на дефект чрез софтуера NaviSet Administrator, ергономичния дизайн с 15 cm ход по височина на екрана и… променлива яркост и цвят на индикаторния светодиод. Вече не се налага, когато гледате филм нощем и ви дразни светенето му, да му лепите дъвки. :)

През последната година моделите от 90-а серия на NEC се доказаха като отличен избор за критична работа с цветове. Причините са IPS LCD панели, пълен набор професионални хардуерни цветови настройки, 12-битови таблици на съответствие, цифрова компенсация на яркостната и цветовата нееднородност. И много, много важно – управление с пренапрежение, за да не отблъскват потребителите с големи стойности на времената за реакция.

LCD2690WUXi обаче е класа отгоре. Три месеца след появата на първите инженерни мостри самите маркетингови специалисти на NEC Display Solutions продължават да мерят и да се изумяват от измереното (не на теория, а измерено) огромно цветово пространство и измерената изключително ниска яркостна и цветова нееднородност на LCD2690WUXi (ΔE<1,14, считано за всички точки на екрана). За няма и два месеца, откакто е реално на пазара, NEC2690WUXi започна да заграбва награди в категория „Монитор“ на всяко изложение, където се появи. Две от впечатляващите са Best of Show Award  2007 на MacWorld и FOSE 2007 (най-голямото събиране в САЩ, където държавната администрация търси за себе си най-добрите ИТ продукти). След класиката NEC SpectraView Reference със светодиодна подсветка за над 4000 евро, LCD2690WUXi е твърдо най-добрият LCD монитор, който NEC са произвеждали въобще, и то на цена в България около 1360 евро с ДДС.

Причината е изненадващо успешният LCD панел. Тези 95% AdobeRGB са много впечатляващи на живо. Само с тях обаче LCD2690WUXi щеше да си остане страхотен монитор за фото и предпечат. Ето защо инженерите на NEC направиха умна крачка. Създадоха не просто продукт с нови параметри, а за ново приложение. Към всичко добро от серия 90 добавиха широкото цветово пространство, големия размер, високата разделителна способност на широк формат, огромната яркост и X-Light Pro. По наше скромно мнение тази невиждана досега комбинация определя NEC LCD2690WUXi като най-добрия LCD монитор за видеоредактиране в света в момента.

Ако все пак някой иска да комбинира видеото с възможно най-професионалното управление на цветове, решението е отново LCD2690WUXi във версия SpectraView 2690WUXi.

Бисер Василев



Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.



Последни тестове