Casa del mare
Езерото
Creative Design

Canon Pixma Pro 9500 – професионален принтер за професионално качество

В категории Принтери
Добавено на 29.12.2009 @ 17:14
Разгледан общо 5267 пъти, 1 пъти днес

Zaglavna

Едно от нещата, които най-много обичам в моята работа, е тестването на периферни устройства – принтери, скенери, монитори и т.н. Макар на пръв поглед това да изглежда скучна задача, процесът всъщност е доста интересен. И най-важното – дава ми възможност съвсем отблизо, „на живо“ да следя развитието на технологиите в този сектор на ИТ пазара. Тези, които ме познават, знаят, че професията ми е полиграфист. Това е една от причините, поради която най-интересни за мен са печатащите устройства и по-специално фотопринтерите от най-висок клас. Логично – в тях са вградени най-модерните технологии, притежават отлични характеристики, а качеството на печат при някои от тях надвишава в пъти стандартните минилабове. И още – в момента няма (или поне аз не съм попадала на такъв) минилаб, който да може да копира неутрална черно-бяла снимка – тониране съм виждала във всички цветове на дъгата – зеленикаво, червеникаво, жълтеникаво, синкаво – проблем, който срещат немалко фотографи, копиращи предимно черно-бели снимки. Изходите от подобна ситуация са три – или фотографът копира сам в домашната си фотолаборатория (колко ли са тези, които все още имат такава вкъщи) на традиционната фотохартия на основа сребърен халогенид, или започва диво търсене на фотоателие, което предлага ръчно копиране (и те се броят на пръсти). Третият изход – най-мъдрото решение, особено когато се налага често изваждане на снимките на хартия, е закупуването на фотопринтер, който печата монохромните фотографии само със сиви и черни мастила. Тук веднага някои ще „скочат“ и ще започнат да обясняват колко са скъпи подобни принтери и консумативите за тях, колко време отнема печатът и т.н., и т.н. Но когато става въпрос за професионална работа, при това на най-високо ниво, наистина това е най-доброто решение.

За никого не е тайна, че с навлизането на цифровата фотография и падането на цените на мастиленоструйните принтери фотоателиетата започнаха да имат все по-малко и по-малко работа. За жалост тази тенденция ще продължава и занапред и няма да е далеч денят, в който почти всеки снимащ ще има в дома си фотопринтер – хем по-удобно, хем спестява време, хем процесът ще може да се наблюдава отблизо и навреме да се нанесат корекции по изображението до получаването на снимка с желаното качество и цветове. И докато за любителски цели добра работа върши дори и най-обикновено съвременно мастиленоструйно многофункционално устройство, печатащо с 4 цвята, за полупрофесионалните и особено за професионалните потребители това далеч не е така. Там се изисква изключително високо качество, реални цветове с плавни преходи между полутоновете, минимална зърнистост на изображението, разработка и в най-критичните светли и тъмни места. А това може да се постигне само с фотопринтер от най-високия клас.

Тук ще ви запозная подробно именно с такова устройство – представителя на професионалните принтери с формат А3+ на Canon – Pixma Pro 9500, предоставен ми за тестване от Canon Bulgaria. Най-важните му характеристики:

» Максимален формат А3+ и разделителна способност 4800х2400 dpi.
» Големина на мастилената капка 3 пиколитра.
» Система от 10 отделни мастилници (Single Ink) с пигментни мастила Lucia, в които са включени и едно сиво и две черни мастила за монохромен печат с високо качество и минимален метамеризъм.
» Технология ChromaLife100 за висока устойчивост на избледняване и поддържане на различни видове гланцови хартии на Canon.
» Подобрен цветови контрол, включващ поддръжката на ICC профили.
» Здрава и качествена конструкция – метално покритие и метални капаци, високо качество на изработка на вътрешните и външните компоненти.
» Прав път на хартията, което позволява използването на материали с по-голяма дебелина, две листоподаващи устройства – стандартно и за ръчно подаване.
» Easy-PhotoPrint Pro – програмен модул за Adobe Photoshop от версия CS нагоре, чрез който печатът се задава изключително лесно, бързо и интуитивно.
» Възможност за директен печат от фотоапаратите от серията EOS. Функцията Picture Style работи директно в камерата и улеснява управлението на параметрите за коригиране на изображенията.

canon001

Easy-PhotoPrint Pro има изключително интуитивен интерфейс за управление на печата. Всички корекции, прилагани върху изображението през него не се отразяват на оригиналния файл

На външен вид Pixma Pro 9500 изглежда доста внушителен – размерите му са 660х354х191 mm, а теглото – 14,8 kg. Тялото е семпло, изчистено и приятно и което е най-важното – много здраво. Всички капаци и по-голямата част от корпуса са метализирани, метални са и транспортните валяци. Листоподаващото устройство е с доста голям обем – може да събере до 150 листа обикновена хартия. За тежки медии е предвидено ръчно подаване от предната част на тялото.

Може би най-впечатляващото в Pixma Pro 9500 е това, че работи с 10 цвята мастила. Пигментните Lucia са същите, които се използват в широкоформатния imagePROGRAF iPF5000, и благодарение на високата си плътност осигуряват отлично качество на печат върху хартии с различна повърхност – от стандартните матови и гланцови фотохартии до нестандартните тип Fine Art Paper. Според изследвания на независими лаборатории отпечатаните върху хартия Canon с мастила Lucia снимки имат устойчивост на избледняване 100 години за цветните и 200 години за черно-белите фотографии, съхранявани в албум.

Освен стандартните циан, магента и жълто Pixma Pro 9500 използва още червено, зелено, фотоциан и фотомагента, сиво и 2 вида черни мастила – фото черно и матово черно. Всички те се изстрелват от общо 7860 дюзи, разположени на площ едва 20х16 mm.

Използването на 7 цветни мастила допринася за получаването на ярки, наситени цветове независимо от хартията, върху която ще се печата. Допълнителните Red и Green повишават наситеността на червения и зеления цвят с 60%, съответно 30%, в сравнение с тези на принтерите, работещи с 6-цветна система.

Няколко думи и за предназначението на сивото и двете черни мастила. Освен за подбряване на черно-белите изображения, сивото мастило е специално разработено да намалява цветовите отклонения и метамеризма. За тези, които не знаят какво означава тази дума – най-общо казано, това е свойството на предметите да отразяват светлината по различен начин в зависимост от нейния спектрален състав. Най-често причината за това са мастилата, в състава на които влизат множество различни пигменти. В зависимост от специфичната си абсорбционна способност те поглъщат различна част от спектъра на светлината и съответно отразяват различни светлинни вълни. Въпреки това отразената светлина създава еднакво цветово възприятие, защото адитивното смесване на неабсорбираната светлина създава еднакъв краен ефект. Разлика се наблюдава, когато отпечатъкът се гледа на светлина с друг спектрален състав, а това е особено забележимо при неутрални черно-бели изображения. Или по-просто казано, на една светлина монохромната снимка би ни изглеждала напълно неутрална, на друга може да синее, на трета – да червенее и т.н. Сивото мастило на Pixma Pro 9500 е разработено да намалява именно този ефект.

Фотографското черно мастило е предназначено за печат върху гланцови и полугланцови повърхности. Матовото пък е специализирано за печат върху хартиите от типа Fine Art Paper и ленено платно. Характеризира се с висока плътност и повишава контраста и наситеността на отпечатъка. След задаването на вида на хартията за печат (Fine Art), било то в менюто на принтера или през софтуера Easy-PhotoPrint Pro, Pixma Pro 9500 автоматично включва печат с матовото черно.

Дойде време за резултатите от проведените тестове. Това, което винаги е било най-интересно за мен, а и не само за мен, в областта на фотопринтерите, е качеството на печат. Честно казано, скоростта не е пречка – дали ще отпечатам снимката си за 5 или 15 min, за мен, а предполагам, и за повечето от вас, това не е от значение. Въпросът е в качеството. Това е и причината, да не проведа специални тестове за скорост на печат в различните режими и върху различни медии. Наистина не вярвам някой да ползва 10-цветния си фотопринтер, за да печата стандартни офис документи например. По принцип Pixma Pro 9500 е предназначен за професионалните фотографи, подготвящи изложби или представящи снимките си на потенциални купувачи, за художници, които искат да представят творбите си чрез висококачествени отпечатъци и т.н., и т.н. Той не е масов принтер, който да използвате за печат на снимките си за семейния албум. Не че не може да се справи с тази задача, дори напротив – ще надхвърли очакванията ви, но удоволствието би ви излязло доста скъпо. Далеч по-добро решение би бил например термосублимационен принтер с формат 10х15 cm или мастиленоструен от ниския клас, който е с доста по-ниска цена и на самото устройство, и на консумативите за него.

Но да се върнем на нашата Pixma Pro 9500. Стандартната тестова страница за мастиленоструйни принтери, която използвам, съдържа следните основни елементи:

» RGB и CMYK скали с основните цветове от 5% до 100% през стъпка 5%.
» RGB и CMYK скали с основните цветове от 1% до 5% и от 95% до 99% през стъпка 1%.
» Мири с линиатура 100, 200 и 300 lpi за тестване на разделителната способност.
» Негативни и позитивни полета, съдържащи текстове с кегел от 2 pt до 12 pt, написани със стандартен серифен (Times New Roman) и безсерифен (Arial) шрифт.
» Черно-бяла и цветна снимка с преобладаващи неутрални тонове.
» Снимка, съдържаща т.нар. запомнящи се цветове – небе, трева, дървета.
» Снимка с хора от различни раси за проверка на печата на цветовете на кожата.
» Снимка, съдържаща цветни предмети за визуална оценка на реалното цветопредаване.

Test Page

Всички тестови страници и снимки отпечатах с най-високото възможно качество High на оригинална хартия Canon Photo Paper Pro PR-101 (Super High Gloss), като използвах програмния модул Easy-PhotoPrint Pro. Освен стандартните настройки и характеристики на изображението, които може да променя, той предлага и доста интересни възможности, които досега не съм срещала в друг принтер от този клас, но за това ще стане въпрос по-нататък.

Тестовата страница с формат А4 се отпечата за 6 min и 20 s в режим Best, с цветови профил по подразбиране (Auto). Предпочетох този вариант, защото от опита ми при тестване на принтери, поддържащи ICC профили, съм забелязала, че на стандартната гланцова фотохартия Auto дава най-добри резултати – просто принтерът избира сам нужния профил. При по-специфични хартии вече е наложително той да се сменя съобразно предварително зададените за съответната медиа, а най-правилното и задължително, особено при професионална работа, е принтерът да се калибрира за всеки вид хартия поотделно и да се ползват създадените по този начин профили.

Цветните скали от 5% до 90% се възпроизведоха коректно, с ясно изразена разлика между квадратчетата. Между 90% и 95% тя е почти незабележима, а между 95% и 100% разлика няма. На отпечатаните снимки се вижда, че действително най-високите плътности не се възпроизвеждат безупречно. В интерес на истината аз поне не съм тествала мастиленоструйно устройство, което може да възпроизведе коректно разликите между 95% и 100%.

Разликата в квадратчетата на скалите от 1% до 5% се вижда и с невъоръжено око, ясно и отчетливо, което говори само едно – висока прецизност при отпечатване на светлите тонове.

Що се отнася до RGB и CMYK цветовете, забележките ми са единствено към зеления цвят, който на скалите стои малко по-млечен от нормалното – доста интересно, имайки предвид, че Pixma Pro 9500 има отделно зелено мастило за повишаване на интензитета на зеления цвят. Честно казано, това отклонение в зеленото не се забелязва в снимките – цветът си излиза нормално наситен и ярък. Още нещо, което забелязах при печата на различни цветни кадри – Pixma Pro 9500 печата с лек превес на магентата, което е особено забележимо при печат на лица. Това, разбира се, не е беда, защото този недостатък винаги може да се коригира – било то още при обработката на самата снимка, или преди печат от самото меню за печат.

И тук може би е моментът да ви разкрия една от интересните възможности на Easy-PhotoPrint Pro. Имайки предвид професионалната насоченост на принтера, по мое мнение разработчиците на този програмен модул са се справили доста добре. За да се избегнат всякакви грешки, водещи до преразход на консумативи, те са вградили една много полезна функция, наречена Pattern Print (задаването на цветовите настройки за печат става от Color Adjustments). Под формата на умалени изображения тя отпечатва на една страница 37 различни варианта на избраната снимка, всеки един от които е с различни цветови корекции, изразяващи се в автоматичното намаляване, съответно увеличаване на различните цветове, като числените стойности на всяка корекция се изписват до снимката. По желание може да отпечатате подобна страница с корекции само на един цвят (например само на магентата), а другите да останат непроменени.

canon013_2

В Easy-Photo Print Pro може да избирате между 9 различни вида разположение на избраните снимки върху страницата – от 1, 2 или 4 снимки със или без бели полета до 49 кадъра, тип Thumbnails

canon015_2

Недостатъкът на двата варианта за печат на умалени изображения (Index Print и Contact Sheet) е, че, ако файловете ви са много големи (напр. 10 Мбайта един файл), компютърът ви трябва да е с доста добри характеристики, за да може да изчисли толкова голям брой снимки за печат. Според дадения пример при печат Contact Sheet, съдържащ  максималния брой кадри (49) би станал 490 Мбайта

canon017

При слагане на отметка върху Print  Photo Information под снимката се изписват избраните данни  от EXIF информацията

Вариант на Pattern Print може да се направи и по отношение на яркостта и контраста. Тогава Pixma Pro 9500 отпечатва 49 умалени изображения на снимката с различни корекции на яркостта и контраста. Трябва да се има предвид, че за черно-бели снимки е възможен подобен печат само за корекция на яркостта и контраста, и това е обяснимо – когато се зададе Black/White, кадрите се печатат само с неутралните мастила, така че няма цветове, които да коригираме.

canon012

canon002

Една от приятните изненади в Easy-PhotoPrint Pro е функцията Pattern Print

img002

От ляво на дясно – Pattern Print, приложена за корекция на цветовете при избран метод Print ALL Directions; Pattern Print, приложена за корекция на яркостта и контраста; тъй като черно-белите изображения се печатат само със сивото и черните мастила Pattern Print, може да се прилага само във варианта корекция на яркостта и контраста

Тук да вметна и един недостатък при коригирането на изображението преди печат – всяка корекция, която сме направили, независимо дали е цветова или на яркостта и контраста, се отразява на всички избрани за печат снимки, а не само на посочената в момента. Имайте предвид, че тези корекции не се прилагат върху оригиналния файл, а само при печата.

След това кратко отклонение да продължим с нашата тестова страница. Мирите за разделителната способност се отпечатаха напълно коректно, като дори при 300 lpi под лупа линиите се виждат ясно и отчетливо. Текстовете също са четими при всички големини, с изключение на негативния Times New Roman с големина 2 pt, който е леко неясен.

Радващо за мен беше абсолютно неутралното сиво на черно-бялата снимка от тестовата страница, макар, че е отпечатана с всички мастила, а не само с черните. Що се отнася до останалите тестови кадри, качеството им е отлично, но отново с малката забележка за липсата на разработки в най-ниските плътности. Това се вижда особено добре в снимката с шевната машина, където тъмните области (между 95% и 100%) са се слели в едно. Отново напомням, че аз лично не съм тествала мастиленоструен принтер от този клас, който да може да възпроизведе безпроблемно разликата 95–100%.

И още малко за интересните възможности на Еasy-PhotoPrint Pro. Както вече споменах, той се инсталира заедно с драйверите на принтера, а отварянето му става във Photoshop от File/Automate/Easy-PhotoPrint Pro, при което в него се зареждат всички отворени в момента снимки. В случай, че не искате да печатате някоя от тях, е достатъчно да натиснете стрелката надолу под съответната снимка и броячът да отчете 0 копия.

В режим на цветен печат Easy-PhotoPrint Pro дава възможност за избор на три начина за дефиниране на цветовете (Color Mode) – с изполването на ICC профили (Enable ICC Profiles), Photo Color – повишава цветовата наситеност и контраста, и Linear Colors – запазва цветовете, без да ги трансформира – такива, каквито са били зададени във Photoshop. Според пробите, които пуснах на трите режима, най-доброто решение за отпечатване на цветни снимки е Linear Color.

IMG_7325_4_Canon

Оригиналният цифров кадър

img005

Тест на трите режима за цветен печат. От горе на долу: Enable ICC Profile и избран профил на съответната хартия, Photo Color и най-долу – Linear Colors

img013_dig

100% отсечка от оригиналния кадър

img013_print

100% отсечка от отпечатък от Pixma Pro 9500. Ясно се вижда загубата на детайли в най-тъмните участъци от изображението, въпреки изключително фините мастилени капки

В режим на черно-бял печат пък възможностите, които предлага Easy-PhotoPrint Pro, са Black/White – абсолютно неутрални сиви тонове, Cool Tone, което леко „изстудява“ неутралните, Warm Tone, което ги „затопля“, но почти незабележимо и Custom, където имате възможност сами да си задавате цветовата гама, в която искате да тонирате изображението.

img365_V

Оригиналният кадър, заснет на филм (35 mm) и сканиран на 1200 dpi на настолен плосък скенер от средния клас

img007

Трите възможни варианта на печат на черно-бели изображения. От горе на долу: Black/White, Warm Tone и Cool Tone

img017_crop

100% отсечка от отпечатъка, сканиран с 1200 dpi. Pixma Pro 9500 печата монохромните снимки само със сивите мастила

От полето Layout пък може да избирате начина, по който снимките ви да бъдат разположени на листа – един кадър със или без бели полета, по две или четири на лист (със или без бели полета), Index Print – печата снимките като индекс с възможност за добавяне на част от EXIF информацията (чрез селектиране на Print Photo Information) и Contact Sheet – странно решение за отпечатване на голям брой снимки в рамка, наподобяваща филмова лента.

И още – в Easy-PhotoPrint Pro имате възможност сами да определите специфична последователност на печат на селектираните снимки, да въртите изображението наляво или надясно (самата снимка, а не хартията), да определяте големината на белите полета и – още нещо, което не съм срещала досега в принтерите от този клас – да кадрирате.

canon018

Една от функциите, които не съм срещала досега в нито един софтуер за печат, е възможността за правене на отсечки. Тази корекция отново не се прилага върху оригиналния файл

Накрая ми се иска да кажа няколко думи и за печата върху специалните хартии от типа Fine Art Paper. Заедно с Pixma Pro 9500, от Canon Bulgaria любезно ми предоставиха и по няколко листа А3+ от хартиите Fine Art Paper „Photo Rag“ и Fine Art Paper „Museum Etching“. И двете са специално разработени за мастиленоструйните принтери от серията Canon Pixma Pro и са производство на една от най-големите немски фирми за специализирани хартии Hahnemühle.

Paper

Част от фотохартиите, с които може да печата Pixma Pro 9500

Fine Art Paper „Photo Rag“ е изключително фина хартия със 100% съдържание на памучни влакна за придаване на здравина и устойчивост. Не съдържа киселини и лигнин, а повърхностното ù покритие е едностранно. Препоръчва се за печат на репродукции на произведения на изкуството и е особено подходяща за черно-бели изображения. Теглото ù е 188 g/m2 и се предлага във формати А4, А3 и А3+.

Fine Art Paper „Museum Etching“ също съдържа 100% памук, не съдържа киселини и е с едностранно покритие. Особено подходяща е за репродукции на произведения на изкуството, арт фотографии и черно-бели изображения и е чудесен носител за изложби, които ще се експонират в галерии или музеи. Структурата ù е малко по-едра от тази на „Photo Rag“, но повърхностното ù покритие е също толкова фино. Теглото ù е доста сериозно – 350 g/m2. Произвежда се с размери А4, А3 и А3+.

За печат върху специалните хартии се препоръчва, а при по-тежките е задължително, ръчното подаване на хартията, което става от предната страна на принтера. Как се прави това, няма да обяснявам подробно. И върху двата вида хартия отпечатах черно-бели снимки, които, уверявам ви, станаха изключителни! Дълбоко, плътно черно, фини разработки, контраст, острота… Просто тези хартии наистина са създадени за отпечатъци с висока художествена стойност. Изложба, отпечатана на някоя от хартиите Fine Art, би изглеждала невероятно, разбира се, ако самите изображения са подходящи за такъв тип носител. Действително цената е малко височка, но търсим ли възможно най-доброто качество, без съмнение те са най-доброто решение.

Единственото, което малко ме озадачи и е неразбираемо за мен, е това, че тези хартии не позволяват печат без бели полета. Минималните възможни са 35 mm, оттам нататък увеличаването им е въпрос на предпочитанията на фотографа. Или с други думи, максималните размери на изображението, отпечатано на хартия тип Fine Art, е 26х41 cm във формат А3+ и 22,7х35 cm във формат А3. Разбира се, принтерът може да бъде „излъган“, като му се зададе хартия, поддържаща печат без бели полета (например Photo Paper Plus Glossy), а за профил се избере Fine Art „Photo Rag“ (ако ще се печата върху такава хартия). Поради ограничения брой листа от специалните хартии лично аз не съм пробвала този вариант, за да споделя какъв е крайният резултат, но от прочетените мнения на потребителите тази малка хитрост работи добре. И все пак в такива ситуации винаги е желателно първо да се пусне проба.

Що се отнася до разходите на мастила, действително отделните мастилници са огромен плюс. Най-бързо свършва сивото мастило, защото то участва във всички видове печат – цветен, черно-бял, на матова, на гланцова и на Fine Art хартия. С една сива мастилница успях да отпечатам 4 черно-бели снимки с формат А3 на гланцова хартия, 9 цветни със същия формат и на същата хартия, 9 цветни снимки с формат А4 без бели полета на гланцова хартия и 3 черно-бели с формат А3+ на Fine Art Paper. Или най-грубо казано – една сива мастилница стига за отпечатването на около 20 изображения с формат А3 без бели полета.

Изводите – забележките ми са само за липсата на разлика между 95 и 100%, както и за невъзможността за печат без бели полета върху Fine Art Paper. Pixma Pro 9500 наистина се справи чудесно с всички поставени му задачи, а определението „професионален“ му подхожда напълно. Печатът се отличава с незабележима зърнистост, висока острота, детайлност и реално цветовъзпроизвеждане. Черно-белите снимки се отпечатват абсолютно неутрално –
голямо предимство за творците, предпочитащи монохромните изображения. Големият избор на хартии дава необходимата свобода на всеки творец да получи най-доброто в зависимост от своето усещане и желание. Искрено пожелавам в най-скоро време всеки, печатащ често формати до А3+, да може да сложи на бюрото си Canon Pixma Pro 9500. Уверявам ви, ще бъдете доволни!

Easy-PhotoPrint Pro има изключително интуитивен интерфейс за управление на печата. Всички корекции, прилагани върху изображението през него не се отразяват на оригиналния файл.

В Easy-Photo Print Pro може да избирате между 9 различни вида разположение на избраните снимки върху страницата – от 1, 2 или 4 снимки със или без бели полета до 49 кадъра, тип Thumbnails.

При слагане на отметка върху Print  Photo Information под снимката се изписват избраните данни  от EXIF информацията.

Недостатъкът на двата варианта за печат на умалени изображения (Index Print и Contact Sheet) е, че, ако файловете ви са много големи (напр. 10 Мбайта един файл), компютърът ви трябва да е с доста добри характеристики, за да може да изчисли толкова голям брой снимки за печат.  Според дадения пример при печат Contact Sheet, съдържащ  максималния брой кадри (49) би станал 490 Мбайта.

Ваня Абаджиева-Бучел



Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.



Последни тестове