Casa del mare
Езерото
Creative Design

ЕOS 5D – новата сензация на Canon

В категории Canon, Фотоапарати DSLR
Добавено на 25.12.2009 @ 18:18
Разгледан общо 3673 пъти, 1 пъти днес

Fashion


През 2003 г. Canon направи истинска сензация със своя цифров огледално-рефлексен фотоапарат ЕOS 300D. Това беше първият ценово достъпен модел от този клас, който позволи на широк кръг фотографи да навлязат в експресивния, богат на възможности и творческа свобода свят на огледално-рефлексните камери.

Само 2 години по-късно компанията отново ни предизвика – на фотографската общественост бе представено новото „чедо“ на фирмата – Canon ЕOS 5D. Ако се замислим, той наистина е новата сензация на една от водещите фирми в съвременната фотография – пълноформатна матрица 24х36 mm, 12,8 Мпиксела и една сравнително разумна цена. Той е липсващото звено между широко разпространения Canon ЕOS 20D и върховите постижения при огледално-рефлексните цифровите фотоапарати от типа на Canon ЕOS 1Ds Mark II. Но да не бързаме при изложението на нещата.

Благодарен съм на Canon България, че любезно ми предостави, макар и за кратко време Canon ЕOS 5D за тестване.

Тук ще се опитам не само да изложа техническите характеристики и резултатите от проведения тест, но и да направя кратко сравнение на някои от качествата му с тези на Canon ЕOS 20D и Canon ЕOS 1Ds Mark II. Убеден съм, че тази информация ще бъде полезна, макар и да не е базирана на сравнителни тестове на тези апарати, тъй като не разполагам с всички тях.

Както винаги започвам с ергономията и дизайна. Canon ЕOS 5D има стабилно, здраво тяло със стоманен скелет, покрит с магнезиева сплав и висококачествена удароустойчива поликарбонатна пластмаса. То тежи 900 g, а размерите му са 152х113х75 mm. Удобно е за ръката, като на корпуса са изнесени всички най-важни за управляването на снимачния процес елементи. От тях се настройват корекцията на експозицията, режимът на измерване, чувствителността, серийните снимки, bracketing-ът, балансът на бяло, автофокусният и снимачните режими, диоптрийната поправка и увеличаването на снимките при разглеждането им. Може уверено да се каже, че конструкторите са създали едно много добро тяло, улесняващо фотографа при работата му. Единственото изключение е неудобният капак за изваждане на картата.

EOS_5D_Durchsicht

Матрицата. Обикновено оставям „черешката на сладоледа“ за накрая, но тук реших да започна с нея. След Canon ЕOS 1Ds Mark II новият ЕOS 5D е вторият апарат от серията EOS с CMOS матрица с пълен формат, еднакъв с големината на кадъра в малоформатната класическа фотография – 24х36 mm. Това означава, че обективите са без фактор за изменение на фокусното им разстояние – широкоъгълният обектив е широкоъгълен, телеобективът – телеобектив, и то с такова фокусно разстояние с което са конструирани! Трябва да призная, че снимането с истински широкъгълен обектив при другите цифрови апарати с по-малка матрица унищожава експресивността, която те създават в изображението. Бях забравил как „звучи“ истинският широкоъгълен обектив…

За сравнение – ЕOS 1Ds Mark II е също с пълноформатна CMOS матрица, ЕOS 20D е с 22,5х15 mm CMOS и фактор 1,6. В това отношение предимството на ЕOS 5D и ЕOS 1Ds Mark II е явно. Разделителната способност на ЕOS 5D е 12,8 ефективни Мпиксела, на ЕOS 1Ds Mark II – 16,7 Мпиксела, а на ЕOS 20D – 8,2 Мпиксела. Има още един интересен факт. От всички изброени тук цифрови камери ЕOS 5D е с най-големи пиксели – 8,2х8,2 µm. Сравнение – Canon ЕOS 1Ds Mark II е със 7,2х7,2 µm, а Canon ЕOS 20D с 6,4х6,4 µm. Това е едно сериозно, важно решение, защото то изначално предопределя високо качество на изображението и нисък шум при високите чувствителности.

Процесорът. Той е DIGIC II и бе използван за първи път в Canon ЕOS 1D Mark II. Един бърз и мощен процесор, осигуряващ скоростна обработка на информацията, точно цветовъзпроизвеждане и добър баланс на бяло. За разлика от много други процесори, DIGIC II не е част от софтуерното осигуряване на цифровия фотоапарат, а част от хардуера, който е интегриран в цялостната схема на камерата. Мощността му позволява бърза обработка в буфера. Canon ЕOS 5D е толкова бърз, че позволява обработката на поредица от 60 JPEG и 17 RAW файла! Забележително е времото, необходимо на апарата от натискането на бутона до реалното снимане – 75 ms, и бързият му старт – 0,2 s. Времето през което не се вижда изображението при вдигане на огледалото, е само 145 ms! Ясно е, че с бързата и точна обработка DIGIC II е основата за качеството на изображенията, получени с ЕOS 5D, и без съмнение е една от причините за успеха на топкамерите на Canon, в които е поставен.

Дисплеят. С 2,5-инчовия LCD дисплей с разделителна способност 230 000 точки, остротата и контраста му се осигурява оптимален контрол върху хистограмата и изображението в направените снимки. Интересното е, че фотографиите се виждат отлично дори и при максимално допустимото 10-кратно увеличение при големи ъгли на наблюдение в хоризонтална и вертикална посока. От антирефлексното му покритие обаче има какво още да се желае.

Обективите. Всички EF обективи на Canon (без EF-S) могат да се използват с ЕOS 5D без фактор за изменение на фокусното разстояние. Тук техните качества няма да разглеждам, защото това е една съвсем отделна и обширна тема. Не може да се пропусне фактът, че обективите на Canon са известни с много добро качество и приемливи цени.

Автофокусът. Автофокусната система на ЕOS 5D е TTL, 9-точкова, подобна на автофокуса на ЕOS 20D, но има и 6 невидими автофокусни точки, които подпомагат бързото и ефективно фокусиране при снимане със следящ фокус на подвижни обекти. Тя отстъпва на още по-съвършената система на ЕOS 1Ds Mark II (45 точкова!), но при теста показа много добри качества – бърза, точна и безупречна при ниски осветености. Разбираемо e, че значително по-скъпите камери, посочени тук, ще имат теоретично по-добра автофокусна система. Но възможностите, които ни предлага ЕOS 5D – автоматично и ръчно посочване на мястото на централната автофокусна точка, режимите за фокусиране при снимане на статични и подвижни обекти, показването на автофокусните точки във визьора, работният обхват на светлинните условия (0,5–18 EV при 100 ISO), при която тя работи, възможността за снимане с ръчно нагласяване на фокуса, „заключване“ на фокусирането и т.н. са предостатъчни за всички снимачни задачи.

Измерване на експозицията. TTL измерване с 35 зони е първият режим, при който се мери по целия кадър. Не липсват и другите важни за практиката режими: измерване на средната част на кадъра, селективно измерване на 8% от кадъра и накрая спотово (точково), което измерва 3,5% от кадъра. Възможните корекции на експозицията са ±2 бленди през стъпка 1/3 или 1/2 бленди.

Чувствителността при Canon ЕOS 5D е от 100 до 1600 ISO и може да бъде разширена при използване на потребителските функции от 50 до 3200 ISO. За сравнение – ЕOS 1Ds Mark II е с чувствителности от 100 до 1600 ISO. С други думи – всички капризни фотографски желания са изпълнени – с ЕOS 5D може да се работи сигурно, спокойно, без притеснения за точността на експозицията и при най-трудните снимачни условия.

Скоростите. Вертикалният механичен пердеобразен затвор с електронен контрол работи от 30 s до 1/8000 s (!) през стъпка 1/3 или 1/2 бленди, както и със скорост „B“ за дълги експозиции съобразно необходимостта при определени светлинни условия. Синхронизационната скорост за светкавиците е 1/200 s. За сравнение: при ЕOS 20D и ЕOS 1Ds Mark II тя е 1/250 s.

Снимачни режими. Всички необходими режими са налице – „Автоматичен“, „Програма“, „С приоритет на блендата“, „С приоритет на скоростта“, „Ръчен“ и „Потребителски“. Освен това има и готови снимачни режими с подходящите настройки за дадения случай – „Стандартен“ (за получаване на остри и с добра наситеност на цветовете снимки), „Портрет“ (за оптимално предаване на човешката кожа), „Пейзаж“ (ярки сини и зелени цветове). Особено полезни за практиката са възможностите за намеса и контрол на структурните и цветови качества на фотографиите. Интерес представлява оригиналният, нестандартен режим за точно снимане при 5200 K (снимане на репродукции) с много точно цветовъзпроизвеждане. И още… Снимките могат да са и черно-бели, а истински значима, важна и ефективна за свободата на фотографското творчество е възможността да се имитират най-важните филтри, употребявани в класическата филмова фотография: неутрален, жълт, оранжев, червен и зелен. Да не говорим, че остротата може да се изменя в 7 степени, а контрастът, наситеността и цветовият тон в ±4. От всичко това е ясно е, че ЕOS 5D е инструментът, с който знаещият, можещият, интелигентният творец може да прави всичко в снимачния процес, при това свободно, сигурно, отговарящо на идеите му, на целите му, на изкуството, каквото може да бъде фотографията.

Баланс на бяло. Любимото ми „чудо“ на цифровата фотография – балансът на бяло, се настройва автоматично от самата матрица и има богата палитра от режими: „Автоматичен“, „Дневна светлина“, „Сянка“, „Облачно време“, „Изкуствена светлина“ (лампи с нажежаема жичка), „Луминесцентно осветление“, „Светкавици“, лични настройки, и задаване на цветовата температура в градуси Келвин. Освен това могат да се правят корекции на баланса в различни цветови посоки: магента/зелено и синьо/жълто с ±9 степени. Възможностите на баланса на бяло наистина са дълбоко свързани с професионалните изисквания. Към това трябва да се прибави и възможността за снимане в две цветови пространства – sRGB и Adobe RGB.

Работа със светкавици. Като сериозен апарат за високи изисквания ЕOS 5D няма вградена светкавица, но притежава превъзходната Е-TTL 2 система за измерване на продължителността на импулса на светкавицата за достигане на най-точно експониране. Типичното при работа с E-TTL 2 е, че, освен яркостта на обекта, се измерва и разстоянието до него. Резултатът е безупречно експониране със системни светкавици и при изключително сложни снимачни условия. Нещо повече – възможна е корекция на експозицията с ±2 бленди през стъпка 1/2 или 1/3 бленди. Canon ЕOS 5D има и двата типа синхрони – шейна за безкабелно свързване и синхрон за кабелно свързване, което осигурява свобода при работа със студийни светкавици. Със специалните системни светкавици може да се настройва снимането и по „второто перде“.

Файлови формати. Canon ЕOS 5D записва в два основни файлови формата – в толкова необходимия за професионалната фотография RAW и в JPEG със степени на компресия Fine и Normal. Освен поотделно, двата формата могат да се записват и едновременно, при това с избор на степента на компресия на JPEG. Интересно е да се знае големината на JPEG и RAW файловете при различна разделителна способност. При най-високата (4368×2912 пиксела) RAW файлът на ЕOS 5D е 12,9 Mбайта, JPEG с най-ниска степен на компресия (Fine) е 4,6 Mбайта, а при по-високата (Normal) е 2,3 Mбайта. Ако сe намали разделителната способност на 3168х2112 пиксела, JPEG-ът в режим Fine ще бъде 2,7 Mбайта, а в Normal 1,4 Mбайта.

Серийни снимки. За своя клас ЕOS 5D има съвсем прилична скорост на снимане – 3 снимки/s, и достига, както вече споменах, до забележителна поредица от 60 JPEG или 17 RAW фотографии. Canon ЕOS 20D е по-бърз – 5 снимки/s, но не трябва да се забравя, че все пак е 8-Мпикселен. Освен това максималният брой снимки е ограничен – до 23 JPEG или 6 RAW. Canon ЕOS 1Ds Mark II снима със скорост 4 снимки/s и достига до 11 RAW снимки въпреки своите 16,7 Мпиксела!

Визьорът. Canon ЕOS 5D е с класически, светъл и ясен, типичен и за аналоговите огледално-рефлексни фотоапарати пентапризмен визьор, който „вижда“ 96% от бъдещото изображение. Съществено е, че не липсва важната за много хора диоптрийна поправка. Матовото стъкло на пентапризмата е сменяемо, а това е във възможностите на много малко цифрови камери. Визьорът е толкова качествен, че с него може да се снима без следа от винетиране в него, дори и с обектив EF 4/600 mm! Необходимата за снимачния процес информация, видна в него е: режимите на автофокуса и на експониране с данни за скорост и бленда, знаци за мястото на различните измервания, данни за снимането със светкавици, баланса на бяло и за CF картата. Благодарение на високото качество на визьора, в него ефективно и отчетливо може да се контролира и дълбочината на резкостта – основна необходимост в професионалното и сериозно фотографиране.

Носител на информация. Canon ЕOS 5D записва снимките на CompactFlash без ограничение за капацитета на картата.

Акумулатор. Електрическото захранване на Canon ЕOS 5D е чрез някоя от следните акумулаторни батерии: BP-511A, BP-514, BP-511 или BP-512. В комплекта на фотоапарата влиза BP-511A. Броят на снимките, които тя осигурява, е 800 при 20 °C или 400 при 0 °C.

Това са основните характеристики на новия 5D. Сега да видим резултатите от теста (всички снимки са в RAW формат).

Възможности за увеличения. По традиция обикновено започвам с анализа на този изключително важен за фотографската практика параметър. От практиката и различните производствени стандарти, особено за офсетов печат (DIN, ISO и др.), е известно, че максималното увеличение за постигане на качествен отпечатък е 10-кратно увеличение на диапозитива, което ще рече, че от 24х36 mm диапозитив качественото увеличение е 24х36 cm, от 6х6 cm – 60х60 cm и от 6х9 cm – 60х90 cm. На илюстрацията на стр. 8 са показани различни увеличения от стандартния за моите тестове обект, сниман при стандартно осветление – халогенни лампи с филтър, изменящ цветовата им температура до тази на дневната светлина. Резултатите ме изненадаха с изключително високото качество на изображението при различните увеличения – видно е, че и най-голямото е с превъзходно качество. Високото качество на ЕOS 5D се вижда и от илюстрацията долу, в лявата част на която е вградено увеличение до 60 cm на детайл от цялата снимка. Не знам дали още има някой, който изразява съмнение, че цифровата фотография, особено с новите пълноформатни камери на Canon, се наложи окончателно не само в любителската сфера, но категорично и в професионалната. ЕOS 5D е убедителният пример за това.

Шумът. От илюстрацията може да се направи категоричното заключение, че Canon ЕOS 5D практически шум няма. От горе на долу са подредени целият кадър и увеличени до 60 cm части от него и от контролната скала при чувствителности от 100 ISO до 1600 ISO. Цифровите стойности на изследването показаха още, че при високи чувствителности (800 и 1600 ISO) ЕOS 5D е с по-нисък шум и от ЕOS 1Ds Mark II (стойностите може да видите в таблицата). Логичното обяснение на този факт е, че на същата по големина матрица, ЕOS 1Ds Mark II има значително повече и по-малки пиксели, които при високи чувствителности създават повече шум.

Разделителната способност. Разбира се, тя зависи от системата обектив/матрица/процесор, с която се снима. При теста направих фотографиите с много добър EF 24–70/2,8L USM обектив. За съжаление, не можах да установя точно разделителната способност, защото стандартната контролна скала, с която разполагам (ISO 12233), може да отчете до 1900 LPH, а Canon ЕOS 5D надхвърли тези стойности! Ще си позволя само да цитирам получените от Фил Аск стойности. Canon ЕOS 5D има разделителна способност 2300 LPH в хоризонтална и 2000 LPH във вертикална посока, а EOS 20D е със съответно 1850 и 1650 LPH. Разбира се, със своите 2800 и 2400 LPH ЕOS 1Ds Mark II е шампионът между фотоапаратите на Canon.

Следящият фокус при серийни снимки също е силна страна на ЕOS 5D. Доказателство за това са снимките, направени за 2 s, които са публикувани на стр. 10. Изводът – фотоапаратът може да се използва и при професионална репортерска работа.

Динамиката. Наричана още фотографска ширина, динамиката показа много добри резултати по време на тестването. При 100 ISO ЕOS 5D без проблеми „преодоля“ цели 9 бленди, а при 1600 ISO – 8 бленди. EOS 20D е на малко по-ниско ниво със своите съответно 8 и 7 бленди.

Хроматичната аберация. При теста на хроматичната аберация се появи типичният за пълноформатните цифрови фотоапарати проблем – изключително високи, дори непосилни изисквания към обективите, с които се снима. Те са не само към разделителната им способност, но и по начина, по който падат светлинните лъчи върху пикселите – те трябва да са перпендикулярни. При по-малките матрици това не се чувства така осезателно, защото се използва само средната част на изображението, получено с обектива. Canon ЕOS 5D не направи изключение и при увеличеното изображение от кадъра, показано на снимките долу, хроматичната аберация се вижда ясно. Добрата вест е, че във Photoshop над версии CS2 има възможност за частична корекция на това неприятно явление.

Не бих искал да завърша изложението си за Canon ЕOS 5D с необосновани дитирамби. Само ще кажа, че това е една превъзходна камера, еднакво подходяща както за професионалистите, така и за страстните фотолюбители. Фотоапарат, който дава творческа свобода при снимането, и с който може да се работи сигурно, точно и с удоволствие.

Накрая – традиционното обобщение.

Предимства:

» Отлична изработка.
» Добър дизайн и ергономичност.
» Много добър пентапризмен визьор с пълна информация за снимачния процес.
» Пълноформатна матрица с 12,8 ефективни Мпиксела, без фактор за обективите.
» Превъзходна разделителна способност.
» Чувствителности от 50 до 3200 ISO.
» Много нисък шум при високите чувствителности.
»  Бърз процесор и голям буфер.
»  Висока скорост на снимане.
»  Богат избор от снимачни режими.
» Точно и сигурно измерване на експозицията.
»  Точково измерване на 3,5% от кадъра.
» Едновременен запис на RAW и JPEG.
» Добър, ясен дисплей.
» Сменяеми матови стъкла.
»  Добър следящ автофокус.

Недостатъци:

» Хроматична аберация в краищата на кадъра.
» Неудобен капак за CF картата.
» Недобро антирефлекно покритие на дисплея.

Uvelichenija

От горе на долу – цял кадър и съответните увеличения до 50 cm, 70 cm и 100 cm по дългата страна

Shum

Резултати от тестовете за шум
Aberazija

Хроматичната аберация на ЕOS 5D

Sledjast-focus

Така работи следящият автофокус

13

На малката снимка – детайл от целия кадър, увеличен до 60 cm

доц. Петър Абаджиев

all



Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.



Последни тестове