Casa del mare
Езерото
Creative Design

Canon EOS 450D – наследникът на EOS 350D и EOS 400D

В категории Canon, Фотоапарати DSLR
Добавено на 30.12.2009 @ 16:44
Разгледан общо 4314 пъти, 1 пъти днес

EOS_450D_Fashion_02

Голям интерес за всички нас, влюбените в тази магия – фотографията, представлява неистовата борба на фирмите производителки в сегмента на огледално-рефлексните цифрови фотапарати с най-ниска цена. Непрекъснато се предлагат нови модели, често различаващи се от предишните само по малките козметични изменения. Какво да се прави – елементарен, но действащ търговски трик… И все пак камерите от този клас стават все по-съвършени, все по-удобни, все по-близки по качества до по-скъпите си роднини.

През март 2008 г. Canon представи новия EOS 450D – наследник на EOS 350D и 400D, който несъмнено предизвика любопитството и интереса на фотографската гилдия. Още предварителната информация бе извор на коментари и дискусии, защото Canon безспорно е водеща фирма и е ясно, че тя ще се намеси авторитетно и мощно на пазара с категорично изразеното си желание да победи конкурентите в този клас.

Това бе и причината за удоволствието и радостта, което ми достави Canon Bulgaria, любезно предлагайки ми за тестване EOS 450D. И така, какъв е неговият образ?

Най-напред – външно прилича много на EOS 400D, особено ако се погледне от предната страна. Но това съвсем не е същият фотоапарат! Измененията не са само козметични! От малките неща започва съвършенството… Например – гумираната ръкохватка. Вижда се, че конструкторите на апарата са възприели критичните забележки по отношение на ергономията и дизайна на EOS 400D и са създали значително по-удобна и ергономична камера – камера за фотографи с различни познания, подготовка и талант. Та това е апарат с един въртящ се селектор и няколко изнесени в дясната страна на гърба бутони, чрез които могат да се управляват най-важните настройки за снимачния процес. Новостта е бутонът за задаване на чувствителността, който се намира до спусъка – нещо, което до сега го нямаше в предшествениците на EOS 450D. Със своето тегло от 475 g и размери 129х98×62 mm фотоапаратът е в групата на най-леките и малки огледално-рефлексни камери. Въпреки, че тялото е изработено от пластмаса (с вътрешно метално шаси), то създава чувство за стабилност и добра изработка.

Полезен е и бутонът за контрол на дълбочината на остро изобразяваното пространство (DOF). Камерата „лежи” добре в ръката, особено, ако тя не е много голяма. Обслужването действително е лесно и интнуитивно.

12,2-Мпикселната CMOS матрица е нова, размерите ù са 22,2×14,8 mm и при снимане в RAW формат дава 14-битово изображение на канал. Разбираемо е, че това е основата за получаването на богато на детайли, остро, с добро цветовъзпроизвеждане и с нисък шум изображение. Фактът, че е CMOS означава много пестеливо изразходване на енергията, т.е. повече снимки без презареждане на акумулаторната батерия. Големината ù обуславя фактор за обективите 1,6.

Към матрицата има вградена система за премахване на прахта от нея. Тя се „бори с това зло“ по три начина – първо, вътрешните елементи са конструирани така, че да намаляват възможността за поява на прах, второ филтърът пред матрицата е от антистатичен материал и накрая – IR филтърът се разтърсва с високочестотни колебания около 1 s, при което прашинките изпадат.

Интересно – EOS 450D има вградена система Dust Delete Data, която определя точно местата на евентуалните прашинки върху матрицата. Следите от тези неприятни „посетители“ се отстраняват автоматично при обработката на снимките с фирмения софтуер Digital Photo Professional.

Процесорът DIGIC III Processor, който се използва удвоен и в големия брат EOS 1Ds Mark III, е силното и здраво сърце на EOS 450D, благодарение на което той снима 14-битови изображения и прави серийни снимки със скорост 3,5 сн./s и 53 поредни JPEG или 6 RAW фотографии. Така EOS 450D отива в по-високо ниво на възможностите си, близо до това на професионалните камери.

Висококачественият процесор предопределя и изключително краткото време от натискането на спусъка до реалната снимка, включително фокусирането, което е само 0,17 s. По тази характеристика той е победен само от професионалния модел Canon EOS 1D Mark III (0,15 s).

Снимките се записват в следните формати: RAW, RAW + JPEG (с две степени на компресия – Large и Fine) и накрая само в JPEG (също с две степени на компресия Fine или Normal. Максималната разделителна способност на снимките е 4272×2848 пиксела (L). За определени цели може да се снима и с по-ниска – 3088×2056 (M) и 2256×1504 пиксела (S).

Фотографиите се запомнят в популярните, не-скъпи и бързи SD и SDHC карти – нещо, което досега не беше прилагано във фотоапаратите на фирмата от този клас на Canon – всички предишни модели използват Compact Flash карти памет.

В EOS 450D визьорът е видимо по-добър от предишните модели фотоапарати на Canon. Увеличението в него е 0,87х, докато в старите модели беше 0,8х. Освен това, като следствие от подобрената конструкция, той пропуска и повече светлина. Индикациите в него не са усложнени и показват най-същностните показатели. Ефективно и полезно е показването във визьора на чувствителността – нещо което не се среща често в камерите от този клас. Огледалото може да се вдига предварително, за да се избегнат всякакви вибрации, причинени от удара му.

Дисплеят е различен от тези на другите родственици от камерите на Canon. Размерът му е впечатляващ – 3-инчов с ъгъл на видимост 160° и със 7 степени на яркост. Иска ми се разделителната способност (230 000 пиксела) да беше по-висока, каквито прецеденти има в други камери от този клас.

Не ме изненада и добрият 9-точков автофокус (с кръстообразен сензор в средата), който е наследен от миналите модели. EOS 450D има типичните режими за този клас – покадров и следящ.

Новост при EOS 450D е визирането с дисплея на фотоапарата, известно още като Live View. След включването на този режим е възможно да се определя отсечката на бъдещата снимка в реално време, подобно на компактните фотоапарати. Разбира се, в този случай огледалото е вдигнато и стандартният оптически визьор на камерата не работи. Самият режим има три начина на фокусиране – ръчно, при което за точно фокусиране е възможно увеличаване на кадъра 5х или 10х (полезно при макро снимки!), бързо фокусиране – огледалото за миг се вдига и заработва стандартният автофокус, а при третия режим фокусирането се извършва подобно на компактните апарати чрез анализ на изображението върху CMOS матрицата. Последният режим е относително по-бавен, но работи много сигурно и удобно и на мен ми достави удоволствие да работя с него, без да пренебрегвам и качествата на другите възможни режими.

Още една приятна изненада има в режимите за измерване на експозицията. Освен класическите селективно измерване, измерване с приоритет на средната част на снимката, измерване с 35 зони на кадъра (толкова са измерителните точки на EOS 450D) и усредняване на експозицията на основата на софтуерно вложени различни снимачни условия, най-сетне има и истинско точково (спотово) измерване, обхващащо 4% от цялата снимка. Това ще даде категорично още по-голяма сигурност при снимане в сложни светлинни условия.

Естествено EOS 450D разполага с възможности за ръчна корекция на експозицията и Bracketing (три последователни снимки до ±3 EV през стъпка 0,3 EV).

На основата на тези измервания камерата фотографира в един от следните снимачни режими: напълно автоматичен (Auto), без възможности за намеса, „Програма“ (P), „Приоритет на скоростта“ (Tv), „Приоритет на блендата“ (Av), „Ръчни настройки“ (M) и фирмения режим Auto depth-of-field. При последния с фотоапарата се измерват два обекта в кадъра – близък и далечен, и EOS 450D сам избира необходимата бленда, за да може те да попаднат в областта на остро изобразяваното пространство (DOF).

Към изменение на структурните качества на снимката бих причислил и снимането в черно-бяло, имитиращо и употребата на различни филтри, различни цветови тоналности (сепия, синя, пурпурна, жълта), широките възможности за изменение на контраста, остротата и наситеността.

Скоростите на металния пердеобразен затвор са от 30 до 1/4000 s и В, през стъпка 0,5 или 0,3 EV, а синхронизационната скорост е 1/200 s.

Налице са и готови снимачни режими – „Портрет“, „Пейзаж“, „Макро“, „Спорт“ и „Нощен портрет“. Така и начинаещият, и опитният фотограф имат в ръцете си всичко необходимо да направят точно и правилно експонирана снимка.

Чувствителностите са в рамките на нормалното за този клас – от 100 до1600 ISO, но все пак липсва 3200 ISO, която не е рядкост в други камери от тази ценово-технологична група.

Интересни са и възможностите, които EOS 450D ни предлага за подобряване на техническото съвършенство на снимката. Така например той има режим за приоритет на светлите тонове (сватбените рокли), както и автоматична корекция на яркостите (за контражурните снимки) с оглед повишаване на динамиката на изображението.

Полезни за фотографската практика са и двата режима за намаляване на шума – този толкова обсъждан (и често пъти надценяван) от фотографите показател на структурните качества на снимката. И двата могат да се изключват. Първият е автоматичното редуциране на шума при дълги експозиции, а вторият – при високи чувствителности (премахващ активно хроматичния шум). Ето как снимащият може да владее снимачния процес до най-фини детайли!

С традиционно обхватни за Canon възможности е и балансът на бяло. Разновидностите му са: „Автоматичен“, „Дневна светлина“, „Сянка“, „Облачно“, „Лампи с нажежаема жичка“, „Луминесцентни лампи“, „Светкавици“. Богати са и корекциите, които могат да му се направят – фини ръчни или автоматични (Bracketing) корекции по две посоки с 9 нива – от син към кехлибарен, и от магента към зелен цвят. Не съм убеден обаче, че не е по-ефективно, ако заснемем в RAW и после коригираме във Photoshop.

EOS 450D работи лесно с вградената и външни светкавици. Водещото число на вградената светкавица е 13 при 100 ISO и може да осветява равномерно до фокусно разстояние на широкоъгълен обектив 17 mm напълно автоматично, винаги да е включена или изключена и да премахва „червените очи“ . При външните системни светкавици EX, за които има синхронно чехълче, се запазва вътрешното измерване.

Апаратът става и много по-удобен с допълнително поставен грип който освен удобството използва и 6 обикновени АА батерии. Иначе акумулаторната батерия на EOS 450D е литиево-йонна (7.4 V, 1050 mAh).

Цветовите пространства са sRGB и Adobe RGB, които се прилагат според целта на снимането – за офсетов печат, за минилаб, за мастилено-струйни принтери и т.н.

И така, драги читателю, това е образът на наскоро роденият наследник на Canon 350D и 400D. Да видим сега какво показаха резултатите от теста?

Първо да разгледаме сн. 1, където са показани отсечки на увеличения от целия кадър (най-отгоре) до 50, 70 и 100 cm по дългата страна. Разделителната способност на увеличенията е съобразена с минималните изисквания за офсетов печат, т.е. 225 ppi. Въпреки, че снимката е направена с китовия обектив EF-S 18-55/3,5-5,6 IS, от който не могат да се очакват чудеса на острота, се вижда, че изображенията дори до 100 cm са с добро качество и могат да се приложат за професионални цели. С това не искам да кажа, че EOS 450D е професионален цифров апарат, а че той може при определени случаи да предложи качествени образи, отговарящи на изискванията на професионалната фотографска практика. Извън съмнение е също, че EOS 450D може да се използва за изложбени, конкурсни цели, за вътрешно архитектурно оформление и за всички любителски фотографски стремежи! Качеството до 70 cm по дългата страна е безупречно!

1uvelichenie

Сн. 1. Възможности за увеличения. Най-горе – целият кадър, под него (от горе на долу) отсечки от увеличения до 50, 70 и 100 cm

Шумът и влиянието му върху детайлите са видни на сн. 2. От горе на долу са увеличенията до 70 cm по дългата страна от оригиналната снимка, показана на сн. 1 (направена с изключено шумопотискане) с последователност 100, 200, 400, 800 и 1600 ISO. Искам веднага да отбележа, че EOS 450D показа много нисък шум, видим директно, но също подкрепен и от измерените му стойности – 100 ISO – 1,25; 200 ISO – 1,50; 400 ISO – 1,84; 800 ISO – 2,35 и 1600 ISO – 2,75. Това са най-добрите резултати, които съм получавал с апарат от този клас. Нещо повече – въпреки, че има известна загуба в детайлите видима при 1600 ISO, то тя е малка и е съвсем приемлива.

2shum i detail

Сн. 2. Резултати от теста за шум

Ролята на шумопотискането при високите чувствителности е представена на сн. 3. Отгоре е целият кадър, снет с 1600 ISO, отдолу увеличения до 100% без (в ляво) и с включено шумопотискане (в дясно) за високите чувствителности. Съвсем логично конструкторите са се насочили към отстраняване на хроматичния шум, като при това общото впечатление за шум изчезва и снимката придобива „филмов“ характер. Умно и добро решение! При това загубата на детайли е минимална, дори почти незабележима.

3noise reduction

Сн. 3. Ролята на шумопотискането при чувствителност 1600 ISO. Вляво – без, вдясно – с шумопотискане

Работата на стабилизатора на обектива може да видите на сн. 4. Отгоре, както винаги, е целият кадър, под него вляво са отсечки на снимки, увеличени до 70 cm по дългата страна, с включен, а в дясно – с изключен стабилизатор. Фотографиите са направени от ръка (моята не е от най-стабилните) и със скорости (от горе на долу) 1/60, 1/30, 1/15 и 1/8 s. Предимствата на стабилизатора са очевидни – 2,5 до 3 EV под нормалната за дадено фокусно разстояние експозиция са напълно в рамките на възможното. При включен стабилизатор от 10 снимки 8 са остри, а само 2 не са!

4stabilizator

Сн. 4. Работа на стабилизатора на обектива. Отгоре е целият кадър, под него отсечки от увеличения до 70 cm, вляво с включен, вдясно – с изключен стабилизатор

Направих и тест за серийните снимки и следящия автофокус. Резултатът е добър, без да е някакво чудо. Няма какво да се страхуваме, ако трябва да снимаме подобни сюжети – EOS 450D ще бъде нашият добър и верен помощник.

При снимка от най-близко разстояние полето, което обхваща обективът e 6 cm – добър резултат за огледално-рефлексен фотоапарат!

На сн. 5 са резултатите от теста за баланса на бяло. Докато на първите 3 снимки горе на дневна светлина (автоматичен режим, режим слънце и ръчна настройка) резултатите са относително добри, то при изкуственото осветление (долните 3 снимки в същата последователност на режимите) явно балансът не е от най-добрите.

wb

Сн. 5. Баланс на бяло, горе на дневна светлина, долу, на изкуствено осветление (лампи с нажежаема жичка) в режими „Автоматичен“, „Слънце“/“Изкуствено осветление“ и ръчен режим

Сн.6 ни показва значението на формата на снимане за качеството на снимките. Отгоре е целият кадър, отдолу вляво отсечка от същия кадър в 100%, снет в RAW формат, а в дясно в JPEG. Безпристрастно може да се установи, че изображението в RAW формат е по-остро и по-детайлно.

13rawjpeg

Сн. 11.
Горе – целият кадър, долу вляво – отсечка от 100% от същия кадър, заснет в RAW, вдясно – в JPG формат

Сн. 6. Горе – целият кадър, долу вляво – отсечка от 100% от същия кадър, заснет в RAW, вдясно – в JPG формат

Като заключение бих искал да представя обобщението за EOS 450D:

Предимства:

» Добър дизайн и подобрена ергономия.
» 12,2-Мпикселна CMOS матрица.
» 14-битово изображение в RAW формат.
» Забележително нисък шум дори и при 1600 ISO.
» Система за премахване на прахта от матрицата.
» Процесор DIGIC III, използван в професионалните фотапарати на Canon, с изключително кратко време за реакция.
» Работи с SD и SDHC карти.
» Значително подобрен визьор.
» 3-инчов дисплей.
» Live View с три режима на фокусиране.
» Точково измерване на експозицията.
» Богати възможности за изменение на структурните качества на снимката.
» Режим за приоритет на светлите тонове.
» Добър режим за шумопотискане при високи чувствителности премахващ хроматичния шум.
» Остро изображение, подаващо се на големи увеличения.
» Серийни снимки със скорост 3,5 сн./s и 53 поредни JPEG или 6 RAW кадъра.
» Добра динамика на изображението.
» Ефективна стабилизация на китовия обектив.

Недостатъци:

» Недобър баланс на бяло за изкуствено осветление.
» Снимките при контрастно осветление показват склонност към преекспониране.
» Би могло разделителната способност на дисплея да е още по-добра.
» Няма 3200 ISO.

okMG_0226

Canon 450D, обектив Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, скорост 1/50 s, бленда 5,6, 400 ISO

okMG_0167

Canon 450D, обектив Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, скорост 1/320 s, бленда 11, 400 ISO

okMG_0224

Скорост 1/40 s, бленда 4, чувствителност 400 ISO

Неоспоримият извод е, че за сериозно снимане, за по-големи увеличения необходимият формат за снимане е RAW. Той търпи повече допълнителна обработка, без загуба на качеството. В дадения случай чрез JPEG ще получим едно средно добра балансирана снимка, но цветовъзпроизвеждането, остротата, шумопотискането и т.н. се определят от софтуера, а не от нас. Налага ни се решение, което може да не съответства на творческият ни замисъл. Затова – снимайте в RAW и напред!

доц. Петър Абаджиев



Напиши коментар



Коментарите се публикуват след одобрение от страна на администраторите и модераторите на сайта. Администрацията не поема ангажимента да публикува всеки получен коментар и не дължи обяснение защо даден коментар е публикуван или не.

Полетата със звездичка са задължителни.



Последни тестове